Perancang Lantai

Terima kasih Perancang Lantai atau Floor Planner (floorplanner.com), kawan dapat salurkan geeky skill kawan sebagai seorang arkitek yang terpendam sejak sekian lama (sebelum amik IT masa di Uni dulu, kawan bercita-cita nak jadi arkitek). Joke aside, Floor Planner ni memang senang diguna untuk lukis plan rumah.

Dalam post kali ni, kawan nak kongsikan layout rumah baru kami. Secara ringkas nya rumah kami ada dua tingkat, sama macam kebanyakan rumah di Malaysia, bilik tidur di atas, dapur dan ruang tamu di bawah.

Pelan Lantai oleh Floorplanner.com
Di aras bawah rumah ini ada dapur, ruang tamu (dan ruang makan), bilik air, dua bilik kecil, stor, yard, dua anjung dan porch yang boleh memuatkan satu kereta. Semua orang yang pertama kali pergi melihat pasti akan pelik dengan dapur yang terletak di depan, termasuklah kami. Kami harap dapat adjust dengan lokasi dapur ni. Dapur ni bersambung dengan bilik kecil (Ajan nak jadikan bilik ini pantri) dan juga yard (akan dijadikan bilik laundry). Common area utama aras bawah ni agak besar dah muat untuk ruang tamu dan ruang makan. Di bawah juga ada lagi satu lagi bilik, buat masa ni kami belum putuskan kegunaan bilik ni, mungkin besar akan jadi bilik tetamu cum bilik studi.

Di atas pulak ada bilik tidur tuan besar (master bedroom :p) beserta bilik air dan kawasan untuk wardrobe. Dalam bilik ni juga ada balkoni menghadap belakang rumah. Ada satu lagi bilik air di atas yang bersambung dengan common area dan bilik tidur (Kimi kata itu bilik dia, kawan pun iyekan saja). Ada lagi satu bilik di atas, empat segi dan tiada sambungan ke bilik air. Common area di atas juga ada balkoni yang menghadap tepi rumah.


Finally, gambar rumah kami! Gambar ni kawan ambil enam bulan lalu, masa pertama kali melawat rumah ni, masa ambil rumah ni tak terfikir pun ia akan jadi rumah kami, tapi Alhamdullilah, kita merancang tuhan yang menentukan. View ni pandangan belakang rumah kami, nanti dalam post akan datang kawan kongsikan lebih gambar dalam dan hadapan rumah ni.

Comments

Jaja® said…
lawanya :) nnt masa raya rumah pakcik aku kat precint 9 aku beraya rumah korang gak k?
Akmal Akhpah said…
terima kasih Jaja, silakan, nanti bila kami dah fully move-in kami bagitau
Anonymous said…
jgn lupa buat housewarming yek...
Akmal Akhpah said…
Sure kalau ade rezeki adalah sesi mensuamkan rumah
ajan said…
InsyaAllah kalau ada rezeki.

Popular Posts